pondělí 26. října 2015

Bezlepkový kvásek sekowa

Kvásek připravíme z 1-lžic mouky Schar mix b (vhodná je též čiroková mouka) a přidáním 3-lžic vlažné vody. Přikryjeme potravinovou folií a do ní uděláme dírky, nebo můžeme přikrýt víčkem od sklenice,ale neutahujeme. Kvásek jednou denně přiměřeně přikrmujeme moukou a přidáváme vodu. Narozdíl od klasického žitného kvásku se mi neosvědčilo skladovat bezlepkový kvásek v lednici, 2-dny zvládl v pohodě, ale po týdnu už byl hodně líný a musela jsem ho složitě oživovat. Sekowa a nějak se mi pořád chléb nedaří.


Dávám ho péct do Ety Duplica Vital podle návodu z jiných vláken (dohr. asi hodin kynutí,.), ale chléb pořád není nadýchaný. Recept na vlastní bezlepkový kvásek a kváskový chleba. Nejen, že je drahý, ale navíc obsahuje lepek. Hitem poslední doby je kváskový chléb, ať již lepkový, nebo bezlepkový.


Ten bezlepkový byl dlouhou dobu velkým oříškem, nedařilo se připravit bezlepkový kvásek. Dokud nebyl tento kvásek na trhu, tak nebylo možné vyrobit bezlepkový kváskový chleba. Ale po upečení se mi zdá být takový ztěžklý, jako cihla, a taky na povrchu dost tvrdý (špatně se krájí, a drolí).


Mám jej péct v přikrytém pekáči nebo odkrytém? A jak potom chleba uchovávat, aby změknul, nebo aspoň dále netvrdnul? Zabalený do utěrky, nebo v nějaké uzavřené dóze?


Odebraný kvásek uchovávejte v lednici. Nádobu s kváskem neutěsňujte, musí dovnitř proudit vzduch. Před použitím kvásek vytáhněte, aby se vytemperoval. Už jsem ale několikrát pekla stylem z lednice ihned do pekárny.


Pokud pečete méně často než 1x za cca - dní, kvásek dokrmte vodou a trochou bezlepkové mouky. Od zkušenějších “hospodyněk” jsem sesbírala tipy na to, jak si připravit vlastní kvásek z mouk neobsahujících lepek a následně, jak z toho kvásku upéct bezlepkový kváskový chlebíček. Jedna z našich fanynek a čtenářek se s námi v minulosti podělila o recept na bezlepkový kvásek z kukuřičné mouky. Já osobně jsem nakonec přistoupila k takovému poměru surovin, aby kvásek , který mi ve sklenici vznikl měl pro mě ideální konzistenci. Z tohoto množství je dostatečně na to, aby bylo možné po třech dnech upéci první.


Pokud se o něho budete starat, je celkem nezničitelný. Proto pokud máte zkušenost s vytvořením kvásku lepkové, nic se pro vás nezmění, jen prostě vezmete. Kvásek nebo bezlepkový kvásek : Magické slovo, hodně práce, módní trend nebo znovuobjevená věc, zdraví prospěšná? Ať už je váš názor na kvásek jakýkoliv, pravdou je, že se stává novým fenoménem a lidé neváhají vložit čas a energii do vypěstování si vlastního kvásku, aby si z něho mohli péct poctivý domácí chlebík. Důležitým ukazatelem je, aby byl až po svou hladinu řádně provzdušněný – probublinkovaný).


Po vyzrání základního kvasu ODEBEREME 1-lžíce kvásku zpět do naší dózy a uložíme do lednice, kde kvásek vydrží max. Nejrůznější druhy mouk seženete ve výše uvedených obchodech, kvásek můžete zakoupit na internetu. Bezlepkové varianty lze kvasit samozřejmě také, protože kde je sachari voda a teplo, tam to žije.


Tipem mohou být pohanka, kukuřice, čirok nebo hotové komerční směsi vhodné pro celiaky. Pro jistotu je dobré tyto substráty rozkvasit nějakým dobře rozjetým startérem, jako jsou ovocné šťávy nebo vodní. Sdílejte s ostatními nadšenci chlebový kvásek pomocí mapy PečemPecen, přidat se může opravdu každý.


V zásobě jsou i recepty na veškeré domácí pečení.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.

Oblíbené příspěvky